Niezwykła pracownia w szkole w Świątnikach [FILM]
Dziś gościmy w Szkole Podstawowej w Świątnikach w pracowni integracji sensorycznej prowadzonej przez terapeutę mgr Agnieszkę Pieluszyńską.
Wiele dzieci, które trafiają do szkół, także do naszej szkoły, czerpiąc ze świata różne bodźce nie potrafi ich w mózgu odpowiednio zorganizować i przetworzyć. Przekłada się to na funkcjonowanie dziecka – tłumaczy terapeuta Agnieszka Pieluszyńska – Z moich obserwacji wynika, że choć staramy się prowadzić terapię pedagogiczną i wyrównywać braki edukacyjne takich dzieci, to mimo wszystko będą one miały trudności z funkcjonowaniem i nabywaniem umiejętności w domu czy szkole. Terapia integracji sensorycznej ma im pomóc pokonać te deficyty.
Dzięki zaangażowaniu pani dyrektor i nauczycieli z kilku projektów udało się pozyskać środki i skompletować odpowiedni sprzęt i stworzyć miejsce, gdzie takie zajęcia mogą się odbywać
Nasza pracownia jest duża (ok. 40m2), przyjemna, odnowiona, dzieci uwielbiają tu przychodzić – mówi terapeuta – To jedyny tego typu gabinet na terenie gminy. Pomagamy dzieciom wszechstronnie m.in. tym, które mają lęk grawitacyjny, nadwrażliwość czy niedowrażliwość dotykową, zaburzenia równowagi, słabe poczucie własnego ciała . U nas mogą wykonywać ćwiczenia, które pomagają w przełamaniu tych barier.
Zajęcia terapii sensorycznej odbywają się w ramach zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz wolontariatu. Obecnie tylko 4 dzieci objętych jest stałą terapią w ramach tych zajęć, a potrzeb jest dużo więcej co wynika z prowadzonej diagnozy
Brakuje nam typowych zajęć terapeutycznych i mamy nadzieję, że uda się to przy pomocy gminy zmienić – mówi Agnieszka Pieluszyńska – Z tak wyposażonej pracowni mogłyby korzystać także dzieci z terenu całej naszej gminy.
Warto o tym pomyśleć, tym bardziej że w pracowni jest także kącik logopedyczny oraz komputer ze specjalistycznym oprogramowaniem.
ZOBACZ CZYM DYSPONUJE PRACOWNIA:
Ewa Żurawik, dyrektor Szkoły Podstawowej w Świątnikach:
Nasza szkoła to szkoła przyjazna uczniom, rodzicom i nauczycielom. Od zawsze naszym głównym celem jest przygotowanie dzieci do radzenia sobie w codziennym życiu. Staramy się łączyć realizację podstawy programowej z wieloma dodatkowymi działaniami praktycznymi. Dlatego nasi uczniowie mają możliwość zdobywania doświadczenia przez praktyczne działanie. U nas, np. ucząc się o tym, że surówki są zdrowe po prostu je robimy, ucząc się o kotach mamy kota na lekcjach, poznając przyprawy świata wąchamy i smakujemy te przyprawy oraz wykorzystujmy je w przygotowaniu potraw, np. pizzy. Stwarzamy atmosferę sprzyjającą wszystkim uczniom. I dzięki temu odnajdują się w naszym środowisku dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mając wsparcie ze strony rówieśników i nauczycieli. Posiadamy bogatą ofertę zajęć dodatkowych, m.in. zajęcia socjoterapeutyczne, terapię psychologiczną, zajęcia logopedyczne, korekcyjno-kompensacyjne czy prezentowane na filmie zajęcia integracji sensorycznej. Wszyscy uczniowie z klas I-III objęci są zajęciami gimnastyki korekcyjnej. Dzięki realizacji dodatkowych projektów uczniowie mogą uczestniczyć w zajęciach z neurologopedą, w zajęciach wyrównawczych i rozwijających z matematyki oraz informatyki.
ZDJĘCIA Z PRACOWNI: